استحکام هویتی به مثابه یک سرمایه اجتماعی دیرین و فرهنگی تهدید می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، چالش هایی نظیر زیست محیطی شدن فقر و قومی و میراثی شدن فقر که به ویژه با ظهور بحران های طبیعی چون زلزله، خشک سالی، سیل و غیره از یک سو و مادی- پولی شدن توسعه و فعالیت های مالی در ایران شدت گرفته، پایداری و استحکام هویتی را به مثابه یک سرمایه اجتماعی دیرین و فرهنگی تهدید می نماید.

استحکام هویتی به مثابه یک سرمایه اجتماعی دیرین و فرهنگی تهدید می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه این مطلب را در همایش ملی مطالعات اجتماعی میراث فرهنگی عنوان کرد .

او با بیان بخشی از مقاله اش با عنوان وحدت ملی، میراث فرهنگی و محیط زیست گفت: در حالی که توسعه پایدار بر مبنای دو رکن توسعه همسو با حفظ میراث فرهنگی و محیط زیست تعریف می گردد، مدل ها و الگوهای توسعه در ایران در خلال یک صد سال اخیر، ما را با چالش هایی رو به رو می سازد، که می توان از آنها با نام هایی چون زیست محیطی شدن فقر و قومی و میراثی شدن فقر یاد کرد.

حسن زاده اضافه کرد: این چالش ها که به ویژه با ظهور بحران های طبیعی چون زلزله، خشکسالی، سیل و غیره از یکسو و مادی- پولی شدن توسعه و فعالیت های مالی در ایران شدت گرفته است، پایداری و استحکام هویتی را به مثابه یک سرمایه اجتماعی دیرین و فرهنگی تهدید می نماید.

رئیس پژوهشکده مردم شناسی توضیح داد: میراثی و فرهنگی شدن جامعه در برابر شئی و پولی شدن آن به عنوان یک الگوی مصرف کننده واقع شده است حال آنکه اقتصاد و صنعت میراث و نیز اقتصاد سبز خود پایه های گردشگری پایدار هستند.

او گفت: بر این اساس می باید به رویکردهایی در قالب یک پارادیم و گفتمان قدرتمند اندیشید، که در این مقاله از آن با نام اقتصاد فیروزه ای یاد می گرددو در این جستار، تلاش خواهد شد تا چالش های یاد شده شناسایی شده و راه چاره مقابله با آنها بر مبنای مفهوم اقتصاد فیروزه ای پیشنهاد گردد.

علی کریمی، استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران دیگر سخنران این همایش به بیان گوشه ای از مقاله روان زخم ها و همبستگی ملی؛ تجربه سیل 98 و درس هایی برای آینده پرداخت و گفت: تجربه رخدادهای طبیعی یا انسانی ناگوار، هراس انگیز و خسارت بار در تاریخ حیات ملت ها امری گریزناپذیر است.

او اضافه کرد: این روان زخم های طبیعی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی پهن دامنه، طوفان های سهمگین یا انسانی مانند جنگ، ترور، نسل کشی و مهاجرت اجباری، اعضای جامعه را با واقعه ای هراس آور، استرس زا و موقعیتی نامطمئن روبرو می نماید که آثاری دیرپا بر خودآگاهی گروهی آنها برجای می گذارد، خاطرات جمعی آنان را همواره تحت الشعاع قرار می دهد و هویت آینده اشان را به شیوه هایی بنیادین متأثر می نماید.

وی گفت: نحوه مدیریت و مواجهه جامعه و نظام سیاسی با روان زخم ها مستلزم توجه به ملاحظات و متغیرهای گوناگون روانشناختی، جامعه شناختی، مالی، سیاسی، بهداشتی و درمانی از یک سو و شناخت مختصات شخصیتی، مهارتها، توانش های متعدد اعضای جامعه و ظرفیت و ویژگی های محیطی اجتماعی، نهادین و فرهنگی از سوی دیگر است.

کریمی اعلام کرد: این نوشته بر رابطه دیالکتیکی مدیریت روان زخم ها با مقوله هویت ملی و همبستگی اجتماعی تمرکز دارد چه همبستگی ملی مستحکم از رهگذز تجلی عملی ارزشهایی مانند تعهد و مداخله مدنی، ارتقای سرمایه اجتماعی، اعتمادپذیری، بهبود سطح تعاملات اجتماعی و فعالیت های داوطلبانه انجمنی که لازمه زیست در موقعیتهای تروماتیک است،مدیریت روان زخم ها را تسهیل می نمایدو از دیگرسو روان زخم ها که آمیخته با فشارهای روحی جمعی، ترس و نااطمینانی است، سبب ساز انگیزش و بروز رفتارهای جامعه گرایانه شامل همدلی، مشارکت، همکاری، دگرخواهی، مروت و جوانمردیمی گردد.

او توضیح داد: درس مهم سیل 98 لزوم توجه همزمان به مؤلفه های شخصیتی و نهادین و متغیرهای روان شناختی- جامعه شناختی و سیاسی- نهادین است.

مهرداد عربستانی رییس انجمن انسان شناسی ایران و عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در ادامه این همایش با بیان مختصری از مقاله میراث؛ تنش بین برساخت اجتماعی و سودای ثبات گفت: در حالی که یکی از اصول مفروض در علوم اجتماعی ماهیت برساخته واقعیت اجتماعی است، همچنان عموماً میراث فرهنگی به منزله امری ذاتی، غیر ساختگی و غیر قابل تغییرقلمداد می گردد.

dorezamin.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: میراث آریا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 39257

به "استحکام هویتی به مثابه یک سرمایه اجتماعی دیرین و فرهنگی تهدید می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استحکام هویتی به مثابه یک سرمایه اجتماعی دیرین و فرهنگی تهدید می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید