به شدت موافق پرداخت مالیات هنرمندان هستم، آزادی بیان را فقط برای خودمان نپسندیم

به گزارش مجله سرگرمی، حامد عنقا گفت: به نظرمن مالیات از آن کسی در تئاتر کار می نماید و درآمدش به 5 میلیون تومان نمی رسد شاید عدالت اجتماعی نباشد، اما معاف کردن آن 1 یا 2 درصدی ها که درآمدشان در طول سال به چند میلیارد تومان هم می رسد عین بی عدالتی است.

به شدت موافق پرداخت مالیات هنرمندان هستم، آزادی بیان را فقط برای خودمان نپسندیم

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرنگاران، حامد عنقا نویسنده و تهیه نماینده سینما و تلویزیون گفت وگویی انجام داده است که بخش هایی از آن را در ادامه می خوانید:

وی درباره ماجرای معافیت مالیاتی هنرمندان، گفت: من به شدت موافق مالیات پرداخت کردنم؛ چرا که نهایت ظلم و نهایت تبعیض در عدالت اجتماعی است که بعضی از مشاغل با حقوق های پایین، مالیات بدهند و شخصی که ماهیانه چند صد میلیون درآمد دارد از مالیات معاف شود؛ این اوج بی عدالتی است. اما کارکرد مالیات در جوامع به این شکل است که دولت ها به عنوان متولی، مالیات را می گیرند که بخشی از خدمات اجتماعی را ارتقاء بدهند پس معنی اش این است که من درآمد چند صدمیلیونی دارم باید مالیات بدهم و خدمات اجتماعی ایجاد شود که آن آدمی که در حوزه فرهنگ و هنر ماهی 3 میلیون تومان درآمد دارد، به واسطه این اخذ مالیات، امتیازاتی را دریافت کند. البته آن دستمزدهای کلان و هنگفت شامل 1 یا 2 درصد هنرمندان می شود.

معافیت مالیاتی درآمدهای میلیاردی، عین بی عدالتی است

وی اظهار داشت: وقتی می گوییم 1 یا 2 درصد هنرمندان، تمام ذهن ها به سمت هنرپیشه ها می رود که بعضی از دستمزدهایشان عجیب و غریبند. اما صدابردار سر صحنه هم هنرمند است و از این دستمزدهای عجیب و غریب نمی گیرد. به نظرمن مالیات از آن کسی در تئاتر کار می نماید و درآمدش به 5 میلیون تومان نمی رسد شاید عدالت اجتماعی نباشد اما معاف کردن آن 1 یا 2 درصدی ها که درآمدشان در طول سال به چند میلیارد تومان هم می رسد عین بی عدالتی است.

این ماجرا به بازی های انتخاباتی برمی شود

عنقا در پاسخ به این سؤال که چرا دولت در این شرایط دست به چنین اقدامی زده است، گفت: بالأخره نزدیک انتخابات است و بخش عمده ای از این ماجرا به بازی های انتخاباتی برمی شود. باید بپذیریم برای بازی گردانان سیاسی، هنرمندانی بهره وری تبلیغی دارند که جزو همین 1 یا 2 درصد جامعه هنری اند؛ همان چهره هایی که همواره برای دولت ها مهمند. یعنی وقتی که دولت می گوید هنرمند معاف شود، نگاهش به آن 1 یا 2 درصد هنرمندی است که درآمد میلیاردی دارند؛ چرا که آنها با حرف، حضور و پست های اینستاگرامی مردم را پای صندوق رأی می آورند و به حمایت سمت و سوی خاصی که ضروری است ترغیب می نمایند. واقعیت این است که بخشی از بازی معافیت مالیاتی در این معادلات سیاسی تعریف می شود.

رفتارهای بعضی از سلبریتی ها باعث بدنامی جامعه هنری شده است

وی درباره موج جدیدی که بعضی از بازیگران به راه انداخته و صداوسیما را تحریم نموده اند، تأکید کرد: به نظر من، هم آن منتقد و کارشناسی که در برنامه به زبان توهین آمیز صحبت می نماید و به بخشی از هنرمندان مطرح با لفظ سلبریتی یا احیاناً الفاظ زشت و رکیکی که در شأن رسانه ملی میهنی نیست توهین می نماید، کار اشتباهی نموده است و هم رفتار بخش بسیار محدودی از افراد مشهور که امروز در جامعه به عنوان سلبریتی معروف شده اند که گاهی اوقات این رفتارها باعث بدنامی و نارضایتی بخش زیادی از جامعه فرهنگی و هنری می شود اشتباه می نمایند.

بی انصافی است به نام صداوسیما می زنید

عنقا اظهار داشت: واقعیت این است نظر 2 نفر در 2 برنامه تلویزیونی در 2 شبکه در ساعت های کم بیننده، واقعاً نظر حاکم بر صداوسیما است؟ نظر فلان منتقد و کارشناس فلان برنامه، نظر رسمی صداوسیما است؟ همین هنرمندانی که احساس می شود به آنها توهین شده است حجم اصلی کار نمایشی تلویزیون را برعهده دارند. اگر واقعاً تلویزیون نسبت به جامعه هنری چنین نگاه منفی داشت این قدر برای اینکه آثارش هر روز رنگارنگ تر باشد کوشش نمی کرد. پس اینکه نظر 2 منتقد را که خیلی هم آدم های مهم و مطرحی نیستند به پای کل نگاه حاکم بر صداوسیما بگذاریم کمی بی انصافی است.

آزادی بیان را فقط برای خودمان نپسندیم

نویسنده و تهیه نماینده سریال پدر با اشاره به اینکه باید به آزادی بیان در همه موارد و شرایط پایبند باشیم نه اینکه آزادی بیان را فقط برای خودمان بپسندیم، اضافه کرد: چه بسا سیاست درستی نباشد به بعضی از کارشناسان و منتقدان به خصوص در برنامه های سیاسی و مالی این فرصت و امکان داده شود که به جهت خاستگاه و نگاه خاص سیاسی اجتماعی که دارند به بخشی از افراد مشهور جامعه که به هر حال برای طیف وسیعی از مردم مورد احترام و توجه اند، توهین نمایند. هر کدام از این رفتارها باعث سوءتفاهم در جامعه و تنش می شود که هر دو غلط است. اما از آن طرف رفتارهایی که توسط یکی دو نفر از دوستان بازیگر اتفاق می افتد به نظرم تند است. من فکر می کنم مقداری از آن، زیادی واکنش نشان دادن است. در عین حال هم باید به آزادی بیان در همه موارد و شرایط، پایبند باشیم نه اینکه آزادی بیان را فقط برای خودمان بپسندیم. جایی کسی خلاف نظر ما صحبت کرد بگوییم بیجا کردی و او را شماتت کنیم.

dorezamin.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 62936

به "به شدت موافق پرداخت مالیات هنرمندان هستم، آزادی بیان را فقط برای خودمان نپسندیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به شدت موافق پرداخت مالیات هنرمندان هستم، آزادی بیان را فقط برای خودمان نپسندیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید