روایت عرفانی نرگس مست با جدایی مشهور سینما راس هفت ونیم

به گزارش مجله سرگرمی، این روزها حرف و حدیث فراوانی برای فیلم های در راه اکران آنلاین به گوش می رسد که در نهمین قسمت از پرونده سینما در خانه به آنالیز شرایط این طرح نوپا و معرفی گزینه های جدی اکران آنلاین پرداخته شده است.

روایت عرفانی نرگس مست با جدایی مشهور سینما راس هفت ونیم

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران- عباس اسماعیل گل؛ هر سال با نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر که از آن به عنوان بهار سینمای ایران یاد می گردد، یکی از بحث های اصلی درباره عدم اکران شماری از آثار به جامانده از جشنواره سال گذشته و سنگین تر شدن بار چرخه اکران در این زمینه است. این چرخه هر سال سنگین تر می گردد و شمار بیشتری از آثار اکران نشده به قطار طولانی آثار اکران نشده سینمای ایران اضافه می گردد. قطاری که تنها راه رهایی از آن، یا گسترش چشمگیر ظرفیت های ناوگان اکران آثار سینمایی است که در عمل به واسطه هزینه های سنگین آن امکان پذیر نیست یا استفاده راه چاره های جایگزینی همچون اکران آنلاین است. روشی که سال هاست در سینمای دنیا هم در حال اجرا است.

شیوع بیماری کرونا، اتفاقی بود که چرخه نیمه جان اکران در سینمای ایران را به سمت مرگ بود. چرخه ای که اگر تا پیش از این با هر زحمتی که بود که کار خود را پیش می برد، با ماجرای کرونا به شکلی زمین گیر شد که حالا شمار آثاری که در نوبت اکران هستند، از شمارش در رفته است!

تصمیم ابراهیم حاتمی کیا و سازندگان فیلم سینمایی خروج برای اکران آنلاین این فیلم، تصمیمی جسورانه برای یاری به این چرخه در حال فروپاشی بود. اتفاقی که با اکران آنلاین فیلم طلا به کارگردانی شهبازی و تهیه نمایندگی رامبد جوان ادامه یافته است و اگر در ادامه با حمایت مردم و عدم استفاده آن ها از نسخه های قاچاق همراه گردد، می تواند راستای تازه پیش روی سینمای ایران قرار دهد. این راستا نه فقط در ایام شیوع بیماری کرونا بلکه تا سالها می تواند ادامه پیدا کند و به چرخه اکران آثار سینمایی یاری کند.

اکران آنلاین فیلم های خروج وطلا در ابتدا در مرحله اجرا دارای ایرادات و مسائلی بود با این همه آنچه که می توان به شکل قطعی درباره این اتفاق تازه سینمای ایران گفت آن است که با وجود همه این نقدها، باز هم شروع اکران آنلاین با اثری مهم همچون خروج گامی رو به جلو برای سینمای ایران محسوب میگردد که می تواند نه فقط در دوره شیوع بیماری کرونا بلکه پس از آن نیز بخشی مهم از مسائل مالی سینما به ویژه در حوزه چرخه اکران را حل نماید و البته عدالت در توزیع محصولات سینمایی را تا حدودی برقرار سازد و به همه سینماگران این شانس را دهد تا راحت تر آثارشان را به دست مخاطبان برسانند.

بر همین اساس طی این مدت حرف و حدیث های فراوانی برای فیلم هایی که سازندگان آن برای حضور در طرح اکران آنلاین مشغول مذاکرات هستند به گوش میرسد که اکران آنلاین بعضی از این آثار قطعی به نظر میرسد و بعضی برای نهایی شدن، همچنان مشغول مذاکرات و رایزنی هستند که در ادامه گروه فرهنگی خبرنگاران نگاهی داشته است به آثاری که با برخورداری از شانس بالای پیوستن به اکران آنلاین، باید بجای پرده نقره ای سالن های سینماها برای نخستین بار در خانه های مردم اکران گردد که در ادامه این گزارش از نظرتان میگذرد:

اما فیلم سینمایی هفت و نیم ساخته نوید محمودی(کارگردان افغانستانی) از چهارشنبه 8 مرداد ماه اکران آنلاین می گردد، هفت و نیم که محصول مشترک ایران و افغانستان است، ماجرای زندگی هفت دختر افغانی و ایرانی را در هفت اپیزود به صورت سکانس پلان روایت می نماید، این فیلم قصه دخترانی است که آدینه شب مراسم عروسی آن ها برگزار گردد، اما هر کدام از آن ها به نوعی درگیر مسئله ای هستند.

نوید محمودی، غزال طلایی هشتمین جشنواره دنیای فیلم پارسی را برای فیلم هفت و نیم دریافت نموده است.

بازیگران هفت و نیم به ترتیب قصه ها عبارتند از:

قصه شبانه: ندا جبرائیلی، شادی مختاری، آتیه جاوید

قصه نگار: هستی مهدوی، محمدرضا غفاری

قصه ناهید: آناهیتا افشار، علی رضا کمالی نژاد

قصه فرشته: فرشته حسینی، حسین مهری، رویا جاویدنیا، هانیه قاسمی

قصه نیلوفر: شیدا خلیق، علی رضا استادی

قصه شکر: متین حیدری نیا، روژان تقی زاده

قصه راحیل: افسانه کمالی، زهرا بهروز منش، مهسا همتی، محیا صدرزاده، آرمیتا فروزنده، فاطمه صادقی.

صحنه هایی از یک جدایی به کارگردانی وحید صداقت نخستین مستند اکران آنلاین، اکران خود را شروع نموده است.

مستند صحنه هایی از یک جدایی به کارگردانی وحید صداقت با توجه به اوج گیری ویروس کرونا تصمیم به اکران آنلاین گرفتند.

اکران آنلاین این مستند به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت. اکران این مستند که در دهمین سال ساخت فیلم جدایی نادر از سیمین آماده نمایش شده است، همچنان در سینما های گروه هنر و تجربه ادامه دارد.

این مستند روایتی از شکل گیری ایده و فیلمنامه فیلم جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی است و مراحل انتخاب بازیگران و تمرین با آن ها را تا خاتمه فیلمبرداری این فیلم و بازتاب های دنیای آن مرور می نماید. این مستند همراه با تصاویری از فیلم و پشت صحنه آن با روایت اصغر فرهادی و مصاحبه هایی با مایک لی فیلمساز انگلیسی، ژان کلود کریر فیلمنامه نویس فرانسوی و ابراهیم گلستان فیلمساز و نویسنده ایرانی درباره سینمای فرهادی تکمیل می گردد.

نرگس مست فیلمی به کارگردانی و نویسندگی سید جلال الدین دری و تهیه نمایندگی عبدالله اسفندیاری شاید بتوان متفاوت ترین فیلم اکران آنلاین دانست که فضایی تاریخی، عارفانه دارد. این فیلم برندهٔ جایزه بهترین فیلم تکنیکی و هنری از منظر داوران جشنوارهٔ ایندین فست آمریکا شد. نرگس مست اولین تجربه بلند سینمایی دری است. او پیش از این سابقه کارگردانی سریال کپی برابر اصل را داشته و بیشتر به عنوان فیلمنامه نویس مشغول بوده است .

این فیلم داستان یک سازنده قدیمی تار است که در خانه اش با گروه جوانی که تمرین موسیقی می نمایند، مراوده دارد. او در فضای ذهنی خودش استادان موسیقی ایران را گاه به جای آن ها تصور می نماید و ما ترانه های ماندگار فارسی را از آن استادان می شنویم.

این فیلم زندگی 4 شاعر و تصنیف ساز معاصر را همراه با بازخوانیِ تصنیف ها و آثاری از آنان به تصویر می کشد. آهنگساز این فیلم مجید درخشانی است و در آن اشکان کمانگیری، عباس حبیبیان، فائزه کامیاب به خوانندگی پرداخته اند.

بازیگران: میترا حجار ،مهدی پاکدل ،سعید پورصمیمی ،سیامک صفری ،رضا فیاضی ،هومن برق نورد ،متین ستوده ،بهنام قربانی ،امیرحسین مدرس.

ak3fa.ir: مجله عکسفا، عکسها و رویدادهای اخیر دنیا

sanaye-90.ir: صنایع 90 | مجله خبری و تحلیلی صنایع

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 101847

به "روایت عرفانی نرگس مست با جدایی مشهور سینما راس هفت ونیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت عرفانی نرگس مست با جدایی مشهور سینما راس هفت ونیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید