ساخت سیستم راکتور هیبریدی بیولوژیکی تصفیه پساب صنعتی

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه مواد و انرژی، دکتر الهام عبداله زاده مجری طرح سیستم راکتور هیبریدی بیولوژیکی تصفیه پساب صنعتیگفت: صنایع غذایی کشور با مصرف بیش از 24 درصد کل آب صنعتی در صندلی نخست گروه های صنعتی مصرف کننده آب قرار دارند که استفاده از این روش جدید می تواند به کاهش مشکل کم آبی و خشکسالی یاری شایانی کند.

ساخت سیستم راکتور هیبریدی بیولوژیکی تصفیه پساب صنعتی

وی هزینه ساخت این سیستم را یک میلیارد ریال مطرح نمود و اضافه کرد: پساب فراوریی یک شرکت داروسازی در کاشان موجب شد تا کار تحقیقاتی بر روی پروژه ساخت سیستم راکتور هیبریدی بیولوژیکی تصفیه پساب صنعتی در قالب یک پروژه دکتری و کارشناسی ارشد در پژوهشگاه مواد و انرژی و با همکاری دانشگاه تهران؛ پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج اجرایی گردد.

وی گفت: در این پروژه تحقیقاتی، راکتور بستر بی هوازی لجن با جریان رو به بالا (UASB) و بیو راکتور غشایی(MBR) به صورت ترکیبی در تصفیه پساب بکار گرفته شد.

عبداله زاده با اشاره به اینکه در ایران و دنیا برای اولین بار است که از این سیستم ترکیبی برای تصفیه پساب اسانس نعنا استفاده می گردد، گفت: این سیستم در قالب پروژه دانشجویی دکتری، طراحی و ساخته شد که حدود 7 ماه زمان برای انجام آن صرف شد.

به گفته این پژوهشگر، نتایج پروژه نشان داد که سیستم ترکیبی بیولوژیکی بی هوازی و هوازی، قادر به حذف آلاینده های پساب (COD) از حدود 20 هزار به زیر 200 میلی گرم بر لیتر است.

وی گفت: در کنار حذف آلاینده ها از پساب، مقداری بیوگاز هم فراوری می گردد که می تواند به عنوان انرژی در کارخانه برای روشنایی استفاده گردد.

عبداله زاده با اشاره به کاربرد این سیستم گفت: از پساب خروجی از این سیستم می توان برای مصارف کشاورزی و آبیاری استفاده کرد، ضمن آنکه بیوگاز فراوریی این روش نیز برای روشنایی کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

dorezamin.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 2969

به "ساخت سیستم راکتور هیبریدی بیولوژیکی تصفیه پساب صنعتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت سیستم راکتور هیبریدی بیولوژیکی تصفیه پساب صنعتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید