مدیریت محیط زیست شهری باید به شهرداری ها واگذار گردد

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، علی نوذرپور پیش از ظهر پنجشنبه در همایش مدیران عامل سازمان همیاری شهرداری های سراسر کشور که در اراک برگزار گردید، گفت: لایحه مدیریت شهری وزارت کشور در انتظار تصویب دولت و مجلس است و این لایحه با هدف جهت گیری و تمرکز زدایی و واگذاری امور به مدیریت های محلی و منطقه ای تدوین شده است.

مدیریت محیط زیست شهری باید به شهرداری ها واگذار گردد

وی با اشاره به اینکه با تصویب این لایحه گام اساسی در تحقق بخشی از مفاد قانون اساسی در حوزه شهری برداشته می گردد اضافه نمود: در این لایحه پیشنهاد شده امور زیربنایی اعم از مسائل مربوط به توزیع آب، برق و فراورده های نفتی به شهرداری ها واگذار گردد.

نوذرپور ادامه داد: در این لایحه همچنین پیشنهاد شده حوزه امور فرهنگی و مسائل مرتبط با میراث فرهنگی و گردشگری توسط مدیریت محلی ساماندهی گردد.

معاون امور شهرداری های سازمان همیاری شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به مسائل مربوط به محیط زیست شهری گفت: در دو دهه گذشته نشان داده شده که دولت مدیر اجرایی خوبی در حوزه زیست محیطی شهری نیست و جا دارد که این حوزه نیز به شهرداری ها واگذار گردد.

وی اعلام نمود: تا زمان تصویب لایحه مدیریت شهری ناهماهنگی بین شهرداری ها و واحدهای شهرستانی دستگاه های دولتی که وظیفه ارائه خدمات شهری را دارند وجود دارد، بنابراین تا زمان تصویب لایحه، دولت برای برقراری هماهنگی اقدامات لازم را انجام داده است که شکل گیری کمیسیون خاص کلانشهر تهران و دیگر کلانشهرهای کشور به همین دلیل است.

معاون امور شهرداری های سازمان همیاری شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: وزارت کشور چند سند مهم و اساسی تحت عنوان سندهای آسیب شناسی مدیریت شهری تدوین و ارائه راهکار های غلبه بر آسیب ها را در آن ترسیم و به دولت ارائه نموده است.

نوذرپور ادامه داد: این اسناد در هفت محور تهیه و به دولت ارائه شده که چهار محور آن تا به امروز به تصویب رسیده است.

معاون امور شهرداری های سازمان همیاری شهرداری ها و دهیاری های کشور سند آسیب شناسی در حوزه آتش نشانی و خدمات ایمنی، مدیریت پسماند شهری، مدیریت فضای سبز و حمل و نقل شهری را از جمله سندهای تصویب شده اظهار داشت.

نوذرپور با اشاره به اینکه مفاد قانون اساسی در بعضی موارد در چارچوب شهرداری ها به کار گرفته نشده است اضافه نمود: ضرورت دارد که نگاهمان به مدیریت شهری یک بار دیگر مورد بازنگری قرار گیرد.

وی ادامه داد: در قانون اساسی پذیرفته شده که شوراها یکی از ارکان تصمیم گیری شهری هستند و در این راستا امور اداره محل توسط مردم به وسیله نمایندگان آنها در شوراها باید صورت گیرد.

معاون امور شهرداری های سازمان همیاری شهرداری ها و دهیاری های کشور اعلام نمود: نگاه قانون اساسی به مدیریت محلی یک نگاه تمرکز گرا نیست و کاملا قانون و نظام اداری کشور را به گونه ای در نظر گرفته که امور محلی توسط شهرداری ها حتی فراتر از فرمانداری ها و استانداری ها در سطح منطقه ای انجام پذیر باشد.

سازمان همیاری با هدف یاری به خودکفایی شهرداری ها تشکیل شده است

عزیز فیلی، معاون امور عمرانی استاندار مرکزی نیز در این همایش گفت: سازمان همیاری شهرداری های استان مرکزی با هدف یاری به تامین خودکفایی شهرداری ها به وسیله تجمیع امکانات و سرمایه های کوچک و پراکنده و اهتمام در کاهش اتکای اعضا به عوارض برای اداره اومر شهرداری ها و افزایش توان مالی آنها تاسیس شده است.

وی گفت: این منبع مالی به وسیله ایجاد درآمدهای ناشی از فراوری فعالیت های مالی خدماتی بر طبق اصول بازرگانی و شخصیت حقوقی مستقل، تاسیس و برابر مفاد اساسنامه اداره می گردد.

فیلی اعلام نمود: این فرایند می تواند تمامی عملیات و معاملات مالی و تجاری و بازرگانی اعم از واردات و صادرات و قبول نمایندگی شرکت ها و موسسات فراوریی و خدمات داخلی و خارجی و قبول پیمانکاری اعم از آن که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با هر یک موضوعات اساسنامه سازمان مربوط باشد را راسا یا به نمابندگی از طرف شهرداری های پیگیری کند.

معاون عمرانی استاندار مرکزی توضیح داد: استان مرکزی دارای 33 شهر و 752 دهیاری است و امید است برگزاری اینگونه همایش ها امور شهری را نتسهیل کند.

در ادامه همایش، علی عالیخانی، رئیس سازمان همیاری شهرداری های استان مرکزی هم گفت: سازمان همیاری شهرداری های استان مرکزی در سال 1370 و با توجه به اساسنامه مورخ یکم خردادماه سال 1370 مصوب وزارت کشور تاسیس و فعالیت خود را شروع نموده است.

وی گفت: سازمان همیاری شهرداری های استان مرکزی در حال حاضر در راستای تقویت و حمایت شهرداری های استان و از سوی دیگر هم افزایی تجربیات و امکانات آنها با بیش از 80 نفر پرسنل متخصص فعالیت می نماید.

وی اضافه نمود: هم اکنون بیش از 35 دستگاه ماشبن آلات سنگین و نیمه سنگین عمرانی و راه سازی، چندین شرکت و موسسه تابعه از جمله شرکت نمایشگاه های بین المللی استان مرکزی، شرکت دانه بندی همیاری شهرداری های شهرستان شازند، شرکت همیار بنیان به عنوان بازوی شهرداری های استان مرکزی فعالیت دارند.

عالیخانی کشف و بهره برداری و احداث کارگاه سنگ شکن، تامین ماشین آلات سبک و سنگین عمرانی مورد احتیاج شهرداری ها به وسیله ایجاد و تاسیس بانک ماشین آلات عمرانی برای پشتیبانی عملیات عمرانی را از فعالیت های این سازمان مطرح نمود.

dorezamin.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 73572

به "مدیریت محیط زیست شهری باید به شهرداری ها واگذار گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت محیط زیست شهری باید به شهرداری ها واگذار گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید