معرفی و آنالیز شرایط رنو داستر در بازار

به گزارش مجله سرگرمی، این روزها با توجه به این حجم از تلاطم در بازار خودرو و رشد فزاینده قیمت لحظه ای خودرو، نمی توان به راحتی از خودروهای مالی سخن گفت. در واقع مفهومی به نام خودروی مقرون به صرفه دیگر ماهیت خود را از دست داده است. فارغ از اتفاقات سال های اخیر بازار خودرو، پیش از این در بازار شاسی بلندهای مالی شاسی بلندی مالی حضور داشت، که سطح سلیقه مشتریان این کلاس از خودروها را دستخوش تغییر کرد. رنو داستر یک فرانسوی-رومانیایی مشهور که کارنامه ای درخشان در بازارهای جهانی دارد.

معرفی و آنالیز شرایط رنو داستر در بازار

همانطور که گفتیم این خودرو در کلاس شاسی بلندهای مالی قرار گرفته است، بنابراین نباید از آن انتظار آپشن خاص و یا قابلیت فنی عجیب و غریب داشت.

در نظر داشته باشید که رنو داستر به علت ممنوعیت واردات خودرو دیگر به بازار تزریق نمی گردد. این در حالی است که اگر به بخش خرید خودرو از باما مراجعه کنید، نمونه های محدود صفر کیلومتر این خودرو را خواهید دید، که در بعضی از نمایندگی ها و نمایشگاه ها با قیمتی غیر قابل باور خرید و فروش می گردد.

طراحی رنو داستر

این خودرو که در واقع یکی از فراوریات داچیا (زیرمجموعه رومانیایی رنو) به شمار میرود، فراوری شد تا در بازارهای اروپایی به ویژه انگلیس، در کنار سوزوکی ویتارا و سانگ یانگ تیوولی علاقه مندان به شاسی بلندهای نه چندان گران را جذب کند. به همین علت است که از یک سو داستر زبانی مدرن دارد ولی از سوی دیگر به علت همان استراتژی های محافظه کارانه فروش، چهره اش با آنچه از خودروهای امروز اروپایی پسند می شناسیم، فرق دارد. هرچه هست این فرانسوی فرم جدیدی از چراغ های جلو را در این میدان ابداع کرد که تا پیش از این تجربه نشده بود. گلگیرهای برجسته و کاپوت کوتاه داستر در کنار سپر چندتکه، این خودرو را تا حدودی عضلانی و حداقل از روی ظاهر شبیه به آفرودرها کرد.

اگر اخبار خودرو را دنبال نموده باشید، می دانید که نگین خودرو به عنوان عرضه کننده محصولات رنو در بازار ایران سال 2018 یک فیس لیفت با تغییرات بسیار جزئی از داستر را نیز آماده فروش کرد. کابین داستر را نمی توان ابداً با شاسی بلندهای مطرح بازار مانند تویوتا راو4، هیوندای سانتافه و یا کیا اسپورتیج مقایسه کرد. این خودرو اگر قرار بود با آپشن های خاص و متعدد در معرض فروش قرار بگیرد به طور حتم از بازه قیمت رقابت پذیر خود خارج می شد.

عملکرد فنی رنو داستر

پیشرانه ای کم حجم ، با قدرت و گشتاور پایین، امید برای پیروزیت داستر در مقابل رقبا را کم می نماید. اما نکته اینجاست که این خودرو فقط در شتاب صفر تا صد و سرعت نهایی آن هم با ثبت رکورد 180 کیلومتر برساعت نسبت به رقبایی نظیر سوزوکی ویتارا پیروز نشان می دهد. این تناقض عجیب را بگذارید به حساب فناوری به روزتر این خودرو در مقابل رقیبی که حالا سیزده چهارده سال از عمرش می گذرد. علاوه بریان شتاب و سرعت خوب داستر را باید مدیون 210 کیلوگرم وزن کمتر آن بدانیم. البته نباید از حضور یک جعبه دنده جسور 4 سرعته که قابلیت انتخاب حالت برف را دارد نیز، غافل شویم.

خیلی بهتر می شد که رنو برای افزایش پایداری داستر به جای رینگ های 16 اینچی نمونه ای بزرگ تر برای آن در نظر می گرفت. از این محصول نیز انتظار جسارت و ماجراجویی نداشته باشید. با این حال تردید نکنید که لذت سواری با مدل 4WD آن به مراتب بیشتر از نسخه 2WD است.

تکنولوژی و ایمنی در رنو داستر

محصولات رنو در ایران اغلب به کیفیت بالا، دوام و کارایی مشتری پسند معروف هستند. خودروهایی که با طراحی قابل قبول کمی در زمینه آپشن و تجهیزات ضعیف نشان می دهند. حتی در خصوص تلیسمان و کولئوس هم که پرچم داران رنو در ایران محسوب می گردد، آپشن ها در حد و مقدار معقول خودروهای ژاپنی و یا کره ای هستند. این را بگذارید به حساب ماهیت اروپایی بودن این خودرو. در واقع باید اعتراف کرد که رنو یکی از معدود خودروهای اروپایی در بازار ایران است که با قیمت نه چندان کهکشانی به دست مشتری اش می رسد. این پدیده را با برندهایی مانند آلفارومئو، مرسدس بنز، ب ام و، فولکس واگن، دی اس، ولوو و لوتوس مقایسه کنید.

رنو برای حضور گسترده در بازار ایران مجبور بوده برای رقابتی تر کردن قیمت از سطح آپشن ها و تجهیزات بکاهد. داستر نیز درست با چنین فلسفه ای به وسیله واردکننده راهی بازار ایران شد. این فرانسوی با کیفیت مونتاژ بسیار بالا تمرکز چندانی روی آپشن ها نداشته است. با این حال یکی از رجحان های آن سیستم کنترل پایداری آن است که روی مدل فول دیده می گردد. وقتی حرف از مدرن بودن این خودرو به میان کشیده می گردد، بیراه نیست که بگوییم روی داستر قفل ایزوفیکس جایگاه کودک هم دیده می گردد.

شرایط بازار رنو داستر

نمی توان این خودرو را یک محصول شکست خورده تلقی کرد. داستر طی سه سال حضور در ایران (از 2016 تا 2018) توانست به فروش قابل توجهی دست پیدا کند. یکی از پرفروش ترین خودروها در بازار اروپا، بخت و اقبال خوبی در ایران داشت، اگر شرایط سیاسی و مالی دست و بالش را نمی بست. مشتریان این خودرو را خریداران خودروهای خارجی بدانید که برای دست گذاشتن روی مدل های معروف کره ای و ژاپنی بودجه محدودتری دارند. این افراد به خوبی می دانند که دارند خودرویی می خرند که آپشن های کمتری دارد. ولی سوار شدن پشت فرمان یک اروپایی وارداتی برایشان به مراتبط لذت بخش تر از یک آسیایی مونتاژی است.

یکی از چالش های داستر در بازار مشکل قطعات یدکی اصلی آن است. لوازم مصرفی مهم آن اغلب در عین کم یابی بسیار گران هستند. اما از آنجایی که این خودرو به وسیله نماینده رنو در ایران 5 سال گارانتی می شد، عمده مسائل رانندگان در صورتی که ذیل شرایط گارانتی قرار می گرفتند، مرتفع می شد. با این حال آمد و رفتن های متعدد این خودرو در بازار کاری کرد که کمی نگاه ها نسبت به ثبات و پایداری آن متزلزل گردد. بازار دست دوم داستر البته نسبت به سایر خودروهای اروپایی شرایط بهتری دارد ولی تجربه نشان داده است که هنوز هم بسیاری از مشتریان با نام و نشان آن آشنایی ندارند. به عبارت دیگر رنو داستر از خودروهای به اصطلاح رُند بازار نیست.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164080

به "معرفی و آنالیز شرایط رنو داستر در بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی و آنالیز شرایط رنو داستر در بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید