نوش آفرین انصاری: کارگاه های نوشتن به زن ایرانی شهامت دفاع از حقوق خود در جامعه را می دهد

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران در خوزستان، نوش آفرین انصاری نویسنده و پژوهشگر در روز پایانی پانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز در نشستی مجازی با عنوان: نوشتن تا کی ضمن ابراز خوشحالی از ایده تاسیس انجمن زبان و ادب فارسی توسط استاد محقق و تدام این انجمن بیان نمود: امروز می خواهم از دو نفر به نام مرتضی تیموری و حسن امیری یاد کنم که امروز در بین ما نیستند و از تجربه همراهی آنان در اولین دوره گردهمایی انجمن بگویم که توانستند زیباترین پوستری را برای گردهمایی طراحی نمایند که تا به امروز در هیچ دوره این اتفاق تکرار نشده است.

نوش آفرین انصاری: کارگاه های نوشتن به زن ایرانی شهامت دفاع از حقوق خود در جامعه را می دهد

انصاری با مرور بر تاریخچه شورای کتاب کودک تصریح می نماید: شورای کتاب کودک از سال 58 تا به امروز حیات پر برکت و درخشان خود را در حالی سپری می نماید که از ترکیب تعدادی سازمان مردن نهاد مرتبط ،وابسته و نزدیک به شورا پدید آمده است و این موسسات توانسته اند در امر داوطلبانه طی این سال ها تجربه هایی را در ایران رقم بزنندکه به جرات میتوان گفت در هیچ کشوردیگری موسسات مردم نهاد تا این اندازه تاثیر گذار نبوده اند.

این نویسنده ادامه داد: این موسسات (ثمن ها) با ویژگی های منحصر به فرد داوطلبانه در حوزه ترویج ، فعالیت های متفاوتی را ارائه داده اند که در بین این موسسات شورای کتاب کودک و موزه عروسک و فرهنگ از جمله موسسات موفقی بوده اند که به خصوص در دوران کرونا در زمینه انتشارات و استفاده مطلوب از فضای مجازی در برگزاری کارگاه های متعدد و ادامه دار در زمینه نوشتن گام های مثبتی برداشته اند.

انصاری با اشاره به کارگاه های برگزار شده با موضوع نوشتن از سوی شورای کتاب کودک مطرح نمود: بر اساس آمار ارائه شده در این کارگاه ها بین 250 تا 300 بانو شرکت نموده و همچنین مدرسان کارگاه افراد کارآزموده و با تجربه ای چون: محمدرضا شمس نویسنده ای که از تجربه نویسندگی خود تا رسیدن به نوشتن و آموزش نوشتن حضور دارد و مسعود ناصری، متخصص و کارشناس ادبیات کودک از مدرسان دیگر کارگاه های نوشتن هستند.

وی ورود به بحث نوشتن را یکی از اتفاق های عظیم و مهم در ادامه این راستا دانسته و تصریح می نماید: نوشتن در سرزمین ما به شکل های مختلف از دوران کودکی چه در خانه، مدرسه و جامعه سرکوب شده است و نکته مهم و اقبال به این کارگاه ها نشانگر این است که زن ایرانی در حال جدایی از عادت ننوشتن و شهامت پیدا کردن در زمینه نوشتن است.

زیرا هرکس در جامعه به سهم خود حرف هایی برای گفتن دارد.

وی ادامه داد: برگزاری چنین کارگاه هایی تاثیرش بر کل خانواده به خصوص جامعه ای که بانو در آن زندگی و کار می نماید را گذاشته و زن را در گفت وگو و دفاع از نظر خود و خواندن آثار دیگر توانمندتر نموده است.

انصاری با بیان اینکه خواندن و نوشتن دو روی سکه هستند، گفت: شرکت در این کارگاه ها تجربه مهمی است و هدف مدرسان تربیت نویسندگان عظیم نیست بلکه معین کردن صندلی زندگی شخصی و ارزش آن برای شرکت نمایندگان است.

این پژوهشگر در ادامه به نقش ثمن های عضو پذیر تاکید نمود و اضافه کرد: افرادی که کارگاه شرکت می نمایند، عضو شورا می شوند چون شورا یک آکادمی عمومی نیست که از شرکت نماینده هزینه بگیرد. شورا یک زندگی، دنیای خاص و تداوم فردی است و علاقه مندی که وارد این جریان شده از من تبدیل به ما می گردد و در حرکت جمعی بهتر دیده شده و به کار فرهنگی می پردازد.

انصاری گفت: نتایجی که از کتابخانه های تحقیقاتی به وجود آمده نشان داده که شورا توانسته ارتباط سازنده ای بین نوشته و استادان برقرار کند و در موزه فرهنگ و عروسک این رخ داده است و مجموعه یاری نماینده به شورا گروه آنالیز هستند که نزدیک به سی سال نوشته های نوجوانان را آنالیز می نمایند و همه بانوان شرکت نماینده در این برنامه ها با نوجوانان ارتباط دارند.

دبیر شورای کتاب کودک در انتها ضمن ابراز امیدواری از تداوم و توجه به این کارگاه ها بیان نمود: امیدوارم از دل کارگاه ها آثار ارزشمند و خلاقی بیرون بیایید ما در شروع راه هستیم و بر این باورم مهم ترین اثر نوشتن شکوفایی قدرتمند شدن و آزادی طلبی را به فرد می دهد.

parmisfun.ir: مجله پارمیسفان | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

pbmusic.ir: نوای پرنده پارسی | مجله خبری، ورزشی و مسافرتی پارسی

quiz1.ir: مجله آزمون اول، مجله خبری تحلیل صنایع آموزشی و کارگاهی

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 133740

به "نوش آفرین انصاری: کارگاه های نوشتن به زن ایرانی شهامت دفاع از حقوق خود در جامعه را می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوش آفرین انصاری: کارگاه های نوشتن به زن ایرانی شهامت دفاع از حقوق خود در جامعه را می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید