کشف یکی از زیستگاه های اصلی مرجان های فنجانی در خلیج فارس

به گزارش مجله سرگرمی، در پی پنجمین گشت تحقیقاتی کاوشگر خلیج فارس، یکی از زیستگاه های اصلی مرجان های منزوی (مرجان فنجانی) در خلیج فارس کشف شد.

کشف یکی از زیستگاه های اصلی مرجان های فنجانی در خلیج فارس

به گزارش خبرنگاران، دکتر عبدالوهاب مقصودلو، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و مجری برنامه علمی پایش سواحل در این خصوص گفت: طی نمونه برداری های صورت گرفته در پنجمین گشت کاوشگر خلیج فارس که در عمق نزدیک به 90 متری در بخش غربی تنگه هرمز انجام شد، گونه ای از مرجان های منزوی به نام Cynarina lacrymalis با تراکم بالای 300-200 عدد در مترمربع در زیستگاه شنی صدفی مشاهده شد که پیشتر در خلیج فارس گزارش نشده بود.

وی اظهار کرد: گونه های مرجان منزوی متعلق به مرجان های سخت هستند که برخلاف آبسنگ های مرجانی، ریف یا صخره تشکیل نداده و زندگی کلونی ندارند.

دکتر مقصودلو با بیان این که پراکنش این گونه در منطقه اقیانوس هند - آرام غربی بوده و از محدوده بین کشندی تا زیرکشندی و اعماق 400 متر حضور دارد، توضیح داد: سوابق این گونه از دریای سرخ و خلیج عدن، اندونزی، ژاپن و شرق استرالیا گزارش شده، اما این اولین گزارش از حضور این گونه در محدوه تنگه هرمز و در تراکم بالا است.

وی با اشاره به این مطلب که وضعیت حفاظت از گونه مشاهده شده بر مبنای رده بندی مرکز بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) گونه ای نزدیک به تهدید است، اضافه نمود: گونه های نزدیک به تهدید احتیاج به توجه و حفاظت بیشتر در آینده دارند. بنابراین لازم است ضمن توجه و حفاظت بیشتر در آینده جمعیت آن سالانه آنالیز گردد، ضمن این که این نوع مرجان دارای طیف تحملی وسیعی نسبت به تغییر شرایط محیطی بوده و از این رو مورد توجه آکواریوم داران است.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، قبلاً دو گونه Heterocyathus aequicostatus و Heteropsammia cochlea در تراکم اندک از مناطق بین کشندی شمال غرب خلیج فارس و توسط محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی مشاهده و گزارش شده بود.

dorezamin.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 23438

به "کشف یکی از زیستگاه های اصلی مرجان های فنجانی در خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یکی از زیستگاه های اصلی مرجان های فنجانی در خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید