یک نبرد شگفت انگیز هوایی

به گزارش مجله سرگرمی، چند ثانیه بعد از شلیک موشک، رادار بوشهر با کد رمز اطلاع داد که هر سه فروند هواپیمای عراقی با یک شلیک سرنگون شده اند و لاشه های آن ها روی جزیره افتاده است.

یک نبرد شگفت انگیز هوایی

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، در جریان پروازی که اسدالله عادلی به همراه هواپیمای اف-14 با کابین عقبی امیر سرتیپ محمد مسبوق انجام داد، یک فورمیشن از هواپیمای میگ23 فلاگر های عراقی جهت انجام عملیات بمباران در خاک ایران مشغول پرواز بودند که توسط رادار قدرتمند تامکت (اف-14) شناسایی شدند. مهمترین اتفاق این ماجرا تصمیم سرهنگ اسدالله عادلی بود؛ تصمیمی که منجر به انهدام هر سه فروند میگ23 عراقی و خلق شگفت انگیزترین پیروزی هوایی تاریخ تنها با شلیک یک تیر موشک فونیکس شد.

خلبان نابغه ایران با توجه به فورمیشن نزدیک کرکس های عراقی تصمیم گرفت با یک تیر موشک فونیکس هواپیمای لیدر را مورد اصابت قرار دهد. با رها شدن موشک فونیکس و برخورد به میگ23 لیدر، در اثر ترکش های ناشی از انفجار، هر سه هواپیمای عراقی در دم منهدم شدند و این عملیات شگفت انگیز در تاریخ جنگ های هوایی دنیا به ثبت رسید.

سرهنگ اسدالله عادلی که سابقه 3200 ساعت پرواز عملیاتی، گشت هوایی، آلرت و اسکرمبل با هواپیمای اف-14 در کارنامه دارد، در تنها مواجهه دو هواپیمای نسل چهارم شرق و غرب پیروز شد به همراه کابین عقب حبیب کازرونی با هواپیمای اف-14 یک فروند هواپیمای میگ29 فالکروم عراقی را سرنگون کند.

امیر سرتیپ خلبان بازنشسته محمد مسبوق که از قهرمانان هشت سال دفاع مقدس و خلبان هواپیمای پیشرفته رهگیر اف-14 است، در رابطه با انهدام میگ های عراقی روایت می کند: ماه های اول جنگ بود. در یک پرواز شبانه جهت گشت هوایی، همراه با سرهنگ خلبان اسدالله عادلی که آن زمان ستوان یکم بود به منطقه پرواز کردیم. همین که وارد منطقه ایستایی شدیم، در صفحه رادار سه فروند هواپیمای عراقی را مشاهده کردم که در یک پرواز جمع بسیار نزدیک به سمت جزیره خارک در پرواز هستند. بلافاصله موقعیت آن ها را به رادار بوشهر اطلاع دادم و از آن ها خواستم که شرایط منطقه را قرمز کنند و بعد سعی کردم با اجرای تاکتیک مناسب آن ها را رهگیری کنم.

پیش خودم استنباط کردم اگر هواپیمای وسطی را مورد هدف قرار دهم، امکان سرنگونی دو هواپیمای دیگر نیز در اثر انفجار سر جنگی موشک یا متلاشی شدن هواپیمای وسطی وجود دارد. با توکل بر خدا و تصمیم اسدالله عادلی این تاکتیک انجام شد و با شلیک یک فروند موشک فونیکس از فاصله 38 مایلی، هواپیمای انتخابی مورد اصابت قرار گرفت و بعد از آن اثری از دو هواپیمای دیگر روی صفحه رادار هواپیما مشاهده نشد.

چند ثانیه بعد از شلیک موشک، رادار بوشهر نیز با کد رمز اطلاع داد که هر سه فروند هواپیما سرنگون شده اند و لاشه های آن ها روی جزیره افتاده است. این اولین باری بود که با شلیک یک فروند موشک، سه فروند هواپیمای دشمن مورد هدف قرار گرفت و سرنگون شد.

روایت این نبرد شگفت انگیز در مستندی با عنوان نبرد های تامکت ثبت و ضبط شده است.

dorezamin.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 64145

به "یک نبرد شگفت انگیز هوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک نبرد شگفت انگیز هوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید